مرجان آل بهبهانی؛ حسن مومنی
چکیده
در چند دهه اخیر جهان شاهد فرصتهای بیشمار اینترنت در تمامی ابعاد زندگی بوده است اما، تهدیدات مدرن و متنوعی نیز مانند اعتیاد اینترنتی همگام آن رواج یافته است. هدف اصلی پژوهش حاضر شناخت تجربه دانشآموزان از اعتیاد اینترنتی است. روش پژوهش نیز کیفی و برای تحلیل دادهها از نظریه مبنایی استفاده شده است. از جامعه آماری با 25 دانشآموز ...
بیشتر
در چند دهه اخیر جهان شاهد فرصتهای بیشمار اینترنت در تمامی ابعاد زندگی بوده است اما، تهدیدات مدرن و متنوعی نیز مانند اعتیاد اینترنتی همگام آن رواج یافته است. هدف اصلی پژوهش حاضر شناخت تجربه دانشآموزان از اعتیاد اینترنتی است. روش پژوهش نیز کیفی و برای تحلیل دادهها از نظریه مبنایی استفاده شده است. از جامعه آماری با 25 دانشآموز دوره متوسطه مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته انجام گرفت. نمونهگیری هدفمند و حجم نمونه بر اساس معیار اشباع نظری بود و برای اعتبار یافتهها در کنار تحلیل و بازبینی مجدد کدها از صاحب نظران بیرون از تحقیق نیز استفاده شد. حاصل یافتهها 55 مفهوم اولیه، 9 درون مایه اصلی و هسته اصلی پژوهش یعنی "اعتیاد اینترنتی به مثابه همدردِ دردساز" بود. مضامین اصلی شناسایی شده شامل «گریز از در خود بودن»، «اختلالات سهگانه (جسمی- جنسی و روانی)»، «مدیریت اتصال»، «اهمال کاری نظاممند»، «واپسزنی نظام مدرسه»، «صمیمیتزدایی» و «تسهیلگر چند بعدی» بودند. در نهایت، مضامین اصلی در قالب مدل پنجگانه اشتراوس و کوربین یعنی علل اصلی، علل زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها صورت بندی شدند.